Stránka 1 z 1

Návody, rady, triky by Zantaraz

PříspěvekNapsal: ned 25. bře 2012 14:54:47
od Zantaraz
Takže vzheldem k tomu že se tu v poslední době množí dost dotazů na chainmaille tak jsem se rozhodl sepsat tu věci které jsem se za těh pár let naučil. Chainmaillu se věnuji už nějakých 8 let z toho 4 roky přímo šperkům. Za tu dobu jsem vyrobil několik zbrojí,obrazů, desítky šperků a teĎ se chystám na plastiky...taky zkušeností je mnoho tak snad vám moje rady přijdou vhod :).

Základní příprava:

Materiál:
pro chainmaille se používá několik typů materiálu, trochu je tu rozeberu a popíšu :)

Eloxovaný hliník:
Klady:
-velmi lehký
-velké množství barev
-hypoalergenní (aspoň podle většiny zdrojů)
-levný
-dostupný i v ČR
-dobrá výdrž i relativní pevnost

Zápory:
co se výroby šperků týče tak jsem zatím žádný nenašel

Eloxovaný hliník je alespoň u nás nejlepší materiál na šperky.

Niobium:
Klady:
-velmi lehký
-velké množství barev
-hypoalergenní (aspoň podle většiny zdrojů)
-velká pevnost

Zápory:
-není dostupný v ČR
-velmi drahý

Niobium je druhým nejlepším materiálem pro výrobu šperků...je o něco pevnější než hliník ale zase o dostdsražší a u nás se sehnat prozatím nedá.

Zlato,stříbro,měď:
Klady:
tady jich moc není krom toho že z čistých kovů vypadají některé šperky opravdu nádherně

Zápory:
-cena
-oxidují
-nízká dostupnost (zlaté kroužky jsem ještě neviděl)

Čisté vzácné kovy se hodí spíše na luxusní drahé šperky jinak asi ne.


Titanium:
Klady:
-váha (v poměru k pevnosti nesmírně lehký)
-obrovská pevnost
-hypoalergenní
-téměř nulová šance poškrábání

Zápory:
-u nás nedostupný
-asi nejdražší ze všech materiálů krom zlata

Titaniové kroužky jsou vhodné opět jen do luxusních šperků výhodou je velká pevnost a výdrž materiálu.


Ocel:
Klady:
-cena
-pevnost materiálu

Zápory:
-váha
-maximálně 2 barevné kombinace

Ocel se nejvíce hodí pro větší těžší předměty jako jsou zbroje nebo různé dekorativní předměty.


Guma:
Tady bohužel nevím gumové kroužky jsem ještě v ruce neměl :( jediné co mě tak napadá tak vzhledem k tomu že se nedají zavírat/otevírat jako klasické kroužky tak jsou pro některé vzory naprosto nepoužitelné.

Kleště:

Co se kleští týče tak nejlepší jsou hladké s dost velikou plochou abychom snížili riziko odření barvy z kroužků, ovšem u kleští je nejlepší možnost vyzkoušet.

Odpad:
Odpadu se bohužel nikdo nevyhne (kroužky se zlomí,odřou atd.) Na začátku je odpad velmi vysoký (až 20%) postupem času se zmenšuje. Doporučil bych hlavně chytat kroužky co největší plochou kleští (sníží riziko poškrábání) a otevírat/zavírat je pouze tahem k sobě/od sebe (jinak se stane že kroužek rázem bude ovál).Další věc: pokud už jednou koružek použijete tak by se neměl používat znova (tzn. otevřu kroužek...přidám ke vzoru...zavřu kroužek...najednou zjistím že je špatně...otevřu kroužek....vyndám kroužek...a raději už tam dám nový neboť otevíráním/zavíráním kroužku se snižuje jeho pevnost a mohl by prasknout)

Trocha teorie:

Aspect Ratio (AR):
Aspect Ratio (dále jen AR) je hlavně v zahraničí velmi používaný pojem usnadňující výběr kroužků na daný vzor (a tím také naše peníze protože nemusíme vždy zkoušet)
AR se dá spočítat velmi jednoduše...jedná se o poměr vnitřního průměru kroužku a průměru drátu (viz.
obrázek)
Obrázek
Takže pokud na daném obrázku má kroužek vnitřní průměr (Inner Diameter neboli ID) 5mm a průměr drátu (Wire Diameter neboli WD) 1.2mm tak AR se spočítá jako ID/WD čili 5/1.2 a to je nějakých 4.1 (zaokrouhlejeme dolů na jedno destinné místo)

Tak teď když víme jak ho spočítat tak by bylo dobré říct si k čemu slouží:
Hlavní využití AR pro chainmaille je určení jestli z daných kroužků jde udělat námi požadovaný vzor nebo ne. Ke každému vzoru existuje minimální AR...pokud má daný kroužek menší AR než je třeba vzor z něj udělat nepůjde.

Tabulka nejpoužívanějších vzorů a jejich minimálních AR:
Byzantine: 3.3
Euro 4-1: 3.7
Full persian: 5.1
Half persian 3-1: 4.0
Roundmaille: 4.0
Inverted roundmaille: 3.5
Japanese 12-2: 5.5/2.8 (používá 2 velikosti kroužků)
Celtic star: 3.3/4.0 (používá 2 velikosti kroužků)
Boxchain: 3.8
Gridlock: 3.5
Captive inverted roundmaille: 5.5

Otevírání/zavírání kroužků:
Viz. odpad takže jen shrnu:
-držet kroužky v co největší ploše kleští
-snažit se kroužky zároveň neotevírat/nezavírat do strany ale pouze k sobě/od sebe
-raději používat nové kroužky než "recyklovat" již jednou použité

Speedweaving:
JEdná se o techniku která nám značně zrychlí práci na vzorech...téměř pro každý vzor existuje krom klasické techniky také technika speedweaving. Tyto techniky se ale pro začátečníy nedoporučují protože zvyšují riziko chyby ve vzoru.





To je zatím vše postupem času to tady ještě doplním podle toho co si vzpomenu a kdyžtak přidám i nějaký návod. A kdyby měl někdo nějaký dotaz tak do pošty. :)

Re: Návody, rady, triky by Zantaraz

PříspěvekNapsal: ned 25. bře 2012 18:11:16
od Kriss
To je supr, už se těším na nějaký ten návod ;)

Re: Návody, rady, triky by Zantaraz

PříspěvekNapsal: stř 28. bře 2012 20:36:18
od Martina
Už nějakou dobu mne tato technika láká, takže saju rady jako houba a rozhodně se budu těšit na nějakké návody a vzory ;-)

Re: Návody, rady, triky by Zantaraz

PříspěvekNapsal: čtv 29. bře 2012 15:56:47
od Zantaraz
Tak došel mi materiál takže nejen že se můžete těšit na nové fotky (v odpovídajících sekcích) ale taky trošku aktualizuju tohle téma...přidám pár tipů možná i něco teorie ještě a hlavně se můžete těšit na (zatím) první návod.

Re: Návody, rady, triky by Zantaraz

PříspěvekNapsal: pát 25. kvě 2012 20:53:31
od Zantaraz
Aktualizován úvosní příspěvěk (eloxovaný hliník se ukázal lepším materiálem než jsem po prvních pár projektech předpokládal :D ) další aktualizace někdy příští týden (snad i s návodem...sliboval jsem dříve ale stvkuje foťák a dělat fotky pro návod mobilem není ono)

Re: Návody, rady, triky by Zantaraz

PříspěvekNapsal: sob 21. črc 2012 1:52:47
od Courtney Flint
Jen si drze dovolim malou poznamku:
Barva eloxu na hliniku je stalejsi nez klasicka galvanizace (Bezne nyty, afrohacky, ...) - Eloxovani meni chemickou stavbu povrchu a barva je "zazrana", galvanizace je "natreni barvy na povrch"